Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu

Pai

Blijf op de hoogte en volg Corina

29 Juli 2016 | Thailand, Chiang Mai

Hallo hier ben ik weer. Ondertussen zijn we weer voor anderhalve dag terug in Chiang Mai om vanuit hier terug te vliegen naar Bangkok en vanuit daar weer verder te gaan naar Koh Tao. Maar eerst even vertellen over onze trip naar Pai.
We zijn op de scooter naar Pai gereden. We hebben 2 scooters gehuurd via Aya service en die zorgde er gratis voor dat onze bagage in Pai kwam, omdat we daar dan ook weer de scooter inleverde. Erg goed geregeld.
Op de grote weg nog in Chiang Mai krijgen we controle. We moeten ons rijbewijs laten zien en alles is goed en we mogen doorrijden. 10 minuten later krijgen we weer controle. Weer rijbewijs laten zien en nu zeggen ze dat we een internationaal rijbewijs moeten hebben. We zeggen dat we 10 minuten eerder ook gecontroleerd zijn en dat toen alles goed was. Ze zeggen: oké en we mogen weer verder rijden haha. Ging het altijd maar zo makkelijk. Eenmaal op de weg naar Pai hoef je alleen nog maar 1 weg te volgen die door de beren loopt. Erg mooi met veel haarspeldbochten omhoog en omlaag. We doen lekker rustig aan en stoppen ook nog voor een heerlijke lunch bij een heel leuk restaurantje. Onderweg verlies ik nog een keer mijn helm, omdat de wind er onder slaat. Je moet bedenken dat het materiaal van de helmen hier 3x niks is. Dat blijkt ook wel, want er zit een grote scheur in de helm. Geeft niet veel vertrouwen bij een valpartij xD
Eenmaal in Pai aangekomen vinden we gelijk een leuk guesthouse midden in het centrum.
We settelen ons hier en gaan daarna lekker wat eten en door het stadje lopen. Pai is een klein stadje met een relaxte hippie sfeer en leuke kroegjes.
Omdat we hier sowieso een jungletocht willen maken gaan we gelijk even kijken wat er allemaal mogelijk is. We vinden iets waarbij we de eerste dag gaan raften en ‘s avonds bij een bergstam (de Lisu) gaan slapen en dan de volgende dag een trekking door de jungle.
We boeken het gelijk voor de volgende dag, dus gaan dan maar ons bedje in, omdat we 2 vermoeiende dagen krijgen.

De volgende dag gaan we op weg. We hebben allemaal niet zo goed geslapen, want er was een haan aan het kukelen vanaf 03.30 uur. We merken dus al goed dat we nu meer op het platteland ziiten :) Ook aan de honden merken we dit. In Thailand zitten sowieso veel honden, maar in Pai struikel je er bijna overheen. Ze liggen ook gewoon te dutten midden op de straat. We hadden er ook een die mee wilde op de scooter :)
Maar goed weer even terug naar mijn verhaal. We gaan met een busje op weg om te raften.
Alex (onze chauffeur) vertelde dat er nog wilde gibbons in de jungle leven en dat ze komen als hij ze roept. Hij geeft ze iedere dag te eten. We stoppen ergens en Alex en onze raft guides gaan de apen roepen. Op eens zien we de bomen bewegen en daar komen 4 gibbons aan. 3 blonde en een zwarte, waarvan 1 kindje. We mogen bananen aan ze voeren. We gooien de bananen en de apen vangen ze. Ze komen heel dichtbij. So cute.
Daarna rijden we verder en gaan we raften. Wij hebben een boot met z’n 4e. Het water is hoog, dus we krijgen een leuke tocht. Af en toe hebben we spannende stukkeh maar we overleven het :) Uit de andere raft vallen regelmatig mensen. En wat is het hier prachtig. En weer hebben we geluk met het weer. Het is een stralende dag. We mogen af en toe ook uit de raft om ons mee te laten voeren met de stroming. Het water van de rivier is hier bruin, dus we komen er smerig uit. Onderweg krijgen we nog een lunch en stoppen we ook nog een keer om van een rots te springen. Vandaag was de eerste dag van dit jaar dat het kon, omdat het water nu hoog genoeg was. Als we willen moeten we 1 guide volgen, maar hij zegt wel dat we het zeker moeten weten, ondat we eigenlijk niet meer terug kunnen. Het is een gevaarlijke klim er naartoe. Wij besluiten alle 4 om te springen. De rots is 10 meter hoog. Boven aangekomen is het toch wel spannend. Kyle heeft hoogtevrees (ik ook, maar niet zo erg als Kyle) en staat te trillen als een rietje. Ik zeg tegen hem dat hij dan maar beter als een van de eerste kan gaan. De guide doet het voor. En daarna gaat Hans. Kyle gaat daarna (onze held van de dag) en ik ga dan zelf ook snel, want nu ik Kyle niet meer had om gerust te stellen, vind ik het zelf ook eng worden. Daarna springt Saya. We zijn een stoere familie haha.
Na het raften kunnen we gelukkig even douchen, wamt we slapen die nacht bij de bergstam en daar kunnen we niet douchen.
Als we allemaal weer schoon zijn brengt Alex ons naar het dorpje. Hier ontmoeten we onze gastheer (hij woont hier met zijn gezin) en guide voor de volgende dag. Hij heet Jaco. Hij laat ons ons huisje zien en dat ziet er zeker niet verkeerd uit. We hebben matjes op de grond met daarboven een klamboe. Hij zegt dat we even het dorpje rond kunnen lopen en dat hij voor het eten gaat zorgen. Wat leuk om zo eens een keer mee te maken. De kinderen zijn gezellig met elkaar aan het spelen. Ze hebben een voetbal- en volleybalveldje. Tussen de huisjes door lopen de kippen en de honden. Als we klaae zijn gaan we weer naar het huisje van Jaco, waar we zijn vrouw en kinderen ontmoeten en waar we een heerlijke maaltijd krijgen (kip curry). We klersen nog gezellig wat en gaan dan optijd ons bed in om fit te zijn voor de jungletrekking de volgende dag.
Om 8 uur krijgen we nog een heerlijk ontbijtje. Fit zijn we niet, want we hebben deze nacht bijna helemaal niet geslapen. Om half 1 ‘s nachts ofzo begonnen al de honden van het dorp te blaffen en om half 2 begon de haan alweer. Waarom wilden we dit ook al weer??? Haha

Er gaan nog 4 mensen (2 duite en 2 spaanse) mee met de jungletocht, dus daar wachten we op. Daarna gaan we op pad. Her begint meteen net een stevige klimpartij omhoog. Maar wat is het weer prachtig om te zien. We komen langs maïsvelden en mensen die hard aan het werk zijn oo het land. De lunch hebben we in een klein dorpje. Hier zitten 2 vrouwen met een babytje en daar moesten Saya en ik natuurlijk even mee knuffelen :)
Saya was toen we op de rest aan het wachten waren gevallen met touwtje springen en die had wat last van haar lies. Het werd steeds erger. Ze krijgt nog tigerbalsum van Jaco, maar dat helpt ook niet echt. Hij besluit om iemand te bellen die Saya op komt halen met de scooter. Maar we zitten midden in de jungle, dus ze moet eerst nog een dikke jungle door. Ze bikkelt nog even door (nieuwe held van de dag :) Ook horen we het in de verte onweren en we zijn bang dat we niet op tijd terug zijn, want dan kunnen we niet dezelfde route nemen, omdat dat te gevaarlijk is.
We komen bij een grote grot en iets verderop staat er een scooter voor Saya te wachten, die haar naar het dorpje brengt. Wij lopen hetzelfde pad als Saya met haar scooter en dat zal nog best spannend geweest zijn. Het ging stijl naar beneden. In het dorp komen we weer allemaal bij elkaar. Saya heeft zich ondertussen goed vermaakt. Ze mocht in de schooltjes kijken (jaloers)

Pas als we weer in de bus zitten gaat het een beetje regenen (weer een super mooie dag gehad). Maar als we in Pai aankomen is er geen stroom. Daar heeft het een half uur kei hard geregend en geonweerd en er was een boom omgevallen, waardoor de elektriciteit uitviel. Erg jammer, want we zijn erg toe aan een douche. We besluiten om dan eerst maar te gaan eten. In het stadje ziet het er gezellig uit met al die lampjes, maar ook de eettentjes hebben een probleem, want ze kunnen niet alles meer maken. Wij besluiten een broodje kebab te gaan eten. Het was druk bij de kebab tent, maar ze waren echt verrukkelijk.
Ondertussen ging de stroom weer aan, dus snel order een warme douche.
Wat een super dagen waren dit weer!!!

We hebben de volgende nog 1 dag in Pai. We besluiten om een keer rustig aan te doen. We slapen uit en huren daarna een scooter om naar de Lod Cave te gaan en daarna naar Pay Canyon. We willen ook nog naar de hotsprings, maar omdat ze zeggen dat je daar vroeg moet zijn, besluiten we dat we die de volgende dag vroeg in de ochtend doen, wamt de scooters hoeven pas om11.00 uur ingeleverd te worden en om 12 uur vertrekt de bus naar Chiang Mai. We hebben besloten om de bus terug te pakken want als je je scooter van Pai in wilt leveren in Chiang Mai kost dat 500 bath extra. 1000 bath dus voor 2 scooters. Dit vinden we een beetje overdreven, maar we snappen nu wel waarom ze in Pai meer scooters hebben dan in Chiang Mai, want andersom is dat niet zo.

De Lod Cave was erg mooi. Op sommige stukken moet je er met een bambievlot doorheen varen. We krijgen een guide mee net een olielampje. Je kunt terug met de boot of lopend er om heen. We besluiten het 2e te doen. Spannende keuze, die wss niet veel gemaakt wordt, want we moeten over een brug die een man nog aan het repareren is en hij kijkt maar bedenkelijk als wij er overheen gaan, maar we komen allemaal veilig aan de overkant.

In de verte horen we het weer onweren, dus we gaan snel op de scooter, maar als we nog maar net op weg zijn breekt de hemel open en komt het er met bakken uit. Binnen 2 seconden zijn we zeiknat. We schuilen ergens en trekken daar onze natte shirts uit en regenjassen aan. Als het wat minder wordt gaan we snel weer rijden, maar het blijft regenen. We besluiten toch om door te rijden. We moeten nog zo’n 35 km. We komen helemaal koud en nat terug. Dit was eigenlijk de eerste keer dat we echt het regenseizoen meemaakte. Dus we hebben nog mazzel gehad.
’s Avonds gaan we nog even gezellig naar een coctailbarretje.

De volgende ochtend vroeg naar de hotsprings. We zijn de eerste, dus lekker heel de hotspring voor ons zelf. Lekker zo’n warm bad.
Daarna weer terug naar Pai. Onderweg nog tussen de overstekende koeien (het lijkt wel India) door gescooterd.
Daarna met de minivan weer terug naar Chiang Mai. We lieten ons door een taxi bij de zaterdagmarkt afzetten om daar een guesthouse te zoeken. We vinden een leuke maar due heeft maar 1 nacht en we willen eigenlijk 2 nachten. Dit is de eerste keer dat we daar problemen mee hebben. We zoeken verder en vinden niks, dus nemen die voor 1 nacht en dan pakken we de volgende dag een guesthouse dicht bij het vliegveld.

• 30 Juli 2016 - 17:34

Annie:

wat een verhaal zeg is alles goed gekomen met Saya haar lies
    en Kyle wat een held en da nog die helm het is maar goed dat je niet dat je niet gevallen ben met zo een slechte helm maar ondanks kan ik uit het verslag wel concluderen dat jullie het weer erg gezellig hebben
    en het weer ook goed is o ja waren jullie wel voor he onweer veilig

heel veel groetjes opa en oma xxxxxxxxxxxxxxx

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Thailand

Ik ga weer proberen om een reisverslag bij te houden, om jullie thuis ook een beetje mee te laten genieten :) We hebben volle dagen en zijn dan 's avonds vaak heel moe, dus ik probeer het vol te houden.

Vrijdag 15 juli zijn we 's middags om 13.05 vertrokken naar Bangkok met een tussenstop in Moskou.
Het was een vermoeiende vliegreis. Normaal vind ik het altijd koud in een vliegtuig, maar nu was het erg warm en hadden we ook veel turbelentie. In Thailand is het 5 uur later, dus we kwamen om 8.30 uur 's ochtends aan in Bangkok en je moet dan gelijk het thaise ritme in om een jetlag te voorkomen, dus een lange dag.
Daarom hadden we besloten om maar meteen een fietstocht van 5 uur door Bangkok te gaan doen. Wat achteraf een zeer goed idee was. Thuis had ik al wat informatie verzameld en iedereen was erg enthousiast over Co van Kessel, een Nederlandse fietsorganisatie. Nou daar hadden ze zeker gelijk in. We hebben heerlijk gefietst door de straten van Bangkok. Dwars door Chinatown en allerlei kleine straatjes waar je normaal niet zou komen. Ook gingen we nog met een longtailboot over de klongs van Thailand. Leuk om te zien hoe die mensen aan het water leven.
Daarna zijn we nog naar een groot warenhuis gegaan en even het Hardrock café in geweest. Toen zijn we toch nog pas om 23.30 uur gaan slapen, dus zaten we gelijk in ons ritme.

De andere morgen gingen we op weg naar Kachanaburi. Eerst even lekker ontbijten bij een tentje in onze straat. Volgens mij waren wij de enige gasten in lange tijd haha. Het werd gerund door een ouder thais echtpaar, die geen woord engels spraken, maar dit maakte het wel leuk en we hebben heerlijk gegeten. Daarna met een taxi naar het bus station gereden. Hans wilde instappen en ging bijna achter het stuur zitten.....even wennen dat het stuur aan de andere kant zit :) Vanuit het bus station zijn we met een minibusje naar Kachanaburi gerden. Toen we daar aankwamen wilden we door naar ons drijvend hotel, maar omdat dat nog 80 km van het centrum lag was het handiger om eerst de bridge over the river Kwai te bezoen, anders moesten we heel die weg werr terug. We vonden een hele lieve taxi chauffeur ( nou ja, hij vond ons :))die ons wel naar ons hotel wilde brengen en dan een tussenstop bij de brug wilde maken. Daar hebben we 3 kwartier rond gelopen, terwijl hij op onze spullen lette. En daarna bracht hij ons naar ons hotel. Hij gaf gelijk zijn kaartje voor als we hem nog nodig hadden.
Met de boot moesten we verder naar ons hotel. Het is niet op een andere manier te bereiken. Wat een prachtige locatie. Midden in de rivier ligt het hotel en er was geen stroom. Alles werd met olielampjes gedaan, erg romantisch en sfeervol.
Toen we aankwamen zijn we gelijk de rivier in gesprongen. Hier kon je aan het eind van het hotel inspringen en dan kon je met de stroom mee drijven en moest je zorgen dat je er op tijd weer uit ging. Na lekker te zijn afgekoeld zijn we lekker gaan douchen en hebben we nog even gechild in onze hangmat, om vervolgens te gaan eten. Daarna nog gezellig bij elkaar gezeten met de sfeer van het olielampje. Ook hebben we toen nog even onze lieve taxi chauffeur gebeld om te vragen of hij ons de andere dag naar de Erawan watervallen wilde brengen en daarna lekker slapen. Ik heb niet veel geslapen door het kabbelende water, maar de rest heeft super geslapen.

De volgende ochtend een heerlijk ontbijtje. En ook kwam er nog een olifant in de rivier om lekker te eten. Daarna hebben we nog een wandeling door het het dorp van de Mon mensen daar gemaakt. Ze wonen acher het hotel. Daar zagen we een schooltje waar op de tafeltjes nog de schriften van de kindjes lagen en ook de schoolboeken konden we bekijken :)
Daarna werden we om 9 uur opgehaald met de boot om weer naar het vaste land te gaan en daar stond onze taxi chauffeur al weer te wachten. We hebben hem toen gelijk gevraagd of hij ons misschien ook nog na de watervallen naar Damnoen Saduak wilden rijden, want dat was sowieso een uitdaging hie we daar zouden komen en dan hadden we gelijk iemand die op onze tassen kon passen bij de watervallen. Zongezegd, zo gedaan. Hij werd onze prive chauffeur voor de hele dag. We kwamen ronf 10.30 uur bij de watervallen aan en daar kon je 7 verdiepingen omhoog. Met tussendoor steeds water om lekker in te zwemmen. De watervallen waren niet bijzonder (misschien zijn we al te veel verwend), masr het was super leuk om er lekker in te zwemmen. Bij de bovenste waterval zagen we ook apen. Eentje had er bijna onze tas leeggeroofd. Ik snap nu waar de uitdrukking brutale aap vandaan komt :)
We hebben hier 4 en een half uur lekker gezwommen. Bij een waterval kon je er ook vanaf glijden. Hier waren bijna alleen maar jonge thaise jongens, die het geweldig vonden als wij er ook vanaf gingen :)
Rond 15.15 uur zijn we weer doorgegaan naar Damnoen Saduak wat nog best een eindje rijden was. Onderweg ging het op eens heel hard stormen en regenen. Onze lieve chauffeur stapte snel uit om de zeilen dicht te doen, want we hadden namelijk een open taxibus. Het was mooi om te zien zo achterin. Maar levens gevaarlijk. Er waaide een paar keer lege tonnen over de weg. Die soms maar net ontweken konden worden. Zo snel als het begonnen was hield het ook weer op. Onze chauffeur bracht ons bij een hotel. We hadden gevraagd om ons dicht bij de floating market te brengen. Maar het was een heel sjiek hotel en we vonden het veel te duur, maar hij was zo lief geweest en we ikden hem niet voor zijn kop stoten, dus treuzelde we een beetje tot hij weg was en hebben toen als ecbte backpackers de rugzakken op gedaan en zijn gaan lopen om iets anders te zoeken. Al heel snel kwamen er mensen aan die ons wilde helpen, maar iets verderop was onze taxi chauffeur gestopt om iets te gaan kopen en hij zag ons staan met onze rugzakken. Huj bleef allemaal kijken, dus we zijn even naar hem toe gelopen om het uit te leggen. Ondertussen was hij al iets anders voor ons aan het regelen, maar dat hoefde al niet meer, want die andere mensen hadden al een busje laten komen om ons weg te brengen naar een hotelletje. Echt super behulpzaam en vriendelijk zijn ze hier. Ook al spreken er heel veel geen woord engels ze proberen alles te doen om te helpen.

De andere morgen zijn we al vroeg naar de drijvende markt gelopen