Damnoen Saduak en Ayutthaya en Sukhothai - Reisverslag uit Damnoen Saduak, Thailand van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu Damnoen Saduak en Ayutthaya en Sukhothai - Reisverslag uit Damnoen Saduak, Thailand van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu

Damnoen Saduak en Ayutthaya en Sukhothai

Blijf op de hoogte en volg Corina

20 Juli 2016 | Thailand, Damnoen Saduak

's Morgens zijn we al heel vroeg naar de drijvende markt gegaan, omdat we graag over de markt wilde gaan zonder al te veel toeristen. Onderweg kwamen we een man tegen die bootjes verhuurde en daarmee zijn we naar en door de drijvende markt gevaren. Omdat we nog zo vroeg waren zagen we onderweg bootjes die op weg waren naar het lokale punt van de drijvende markt. We hebben een uurtje rond gevaren en zijn toen langs de kant verder gelopen. Zo leuk om te zien hoe al die bootjes hun waren proberen te verkopen. We hebben heerlijke coconut pancakes gegeten, geserveerd in een bananenblad.
Op sommige plaatsen is het een echt restaurant :) Bootje in het water waar ze op koken en aan de kant zitten de gasten te eten en is de spoelkeuken en de kassa :) Hier heeft Kyle ook nog tussen alleen maar Thaise mensen een heerlijke noodle soep gegeten met stokjes, dus hij had veel bekijks.

Hierna zijn we met een busje en daarna nog met een taxi naar Ayutthaya gereden. Hier hadden we ook weer heel snel een guesthouse. Na ons te hebben geinstalleerd zijn we nog even naar 2 tempel ruïnes gegaan. De wat phra mahatat, waar een budhahoofd in een boom zit en de wat phra si sanpheto, hier stonden 3 torens naast elkaar.
Vandaag hebben we ook een heerlijke banana pancake gegeten. Een echte Thaise specialiteit, die bijna overal te koop is bij de kleine kraampjes langs de weg.

De dag erna zijn we weer op pad gegaan om nog meer mooie dingen in Ayutthaya te gaan bekijken. We hebben een tuk tuk gehuurd met een mannetje erbij :) en die heeft ons 3 uur rond gereden om nog naar allerlei tempel ruïnes te gaan kijken. De eerste was Wat yai chai mongkhon. Dit was een hele mooie.Hier was een hele grote liggende buddha.
Hier staan ook heel veel budha’s op een rij en ze hebben gele doeken om. Ik kon nog net op tijd zo’n foto maken, want ze waren allemaal met die doeken bezig. Het was vandaag ook een speciale dag voor de thaise mensen. Het was een feestdag om buddha te eren. Hier waren ook heel veel mensen die wierook stokjes en bloemen offerde.
Daarna zijn we door gegaan naar de 2e. En dat was de wat chai watthanaram, dit was een hele grote.
De laatste was wat Wat .........., dit was een meer traditionele tempel. Hier stond een hele grote gouden budha.

Toen we hier mee klaar waren zijn we terug naar ons guesthouse gegaan (ze zijn allemaal heel chill hier wat betreft de kamer iets langer houden ivm de bagage) en vandaar uit zijn we met een taxi naar het treinstation gegaan, want we moesten vandaag weer door naar Sukhothai.
Tot nu toe zijn we hele luxe backpackers geweest, want we hebben veel met taxi's gedaan, omdat sommige dingen moeilijker te bereiken waren met het openbaar vervoer, maar nu gaan we dan toch echt met de trein. We reserveren een ticket in de 3e klasse (leuk tussen de thaise bevolking). Gelukkig hebben we wel zitplaatsen, want dat kan ook nog wel eens anders zijn. Maar als je 5 uur in de trein moet zitten word je daar niet vrolijk van.
We moeten met de trein naar Pitsanulok en vanuit daar met de taxi (nog een uurtje) naar Sukhothai.
We hebben nog wat tijd over, dus we gaan eerst nog even lekker eten aan de overkant vam het station. Het is ongelooflijk hier hoe ze op kleine ruimtes heel veel lekkere dingen kunnen maken. Ook de spoelkeuken (lees: 2 teiltjes water) staan gewoon in het "restaurant". En op de achtergrond heb je een soort van vuilnisbelt. Ik snap niet wat wij soms klagen bij ons over hie de studenten het achter laten haha.
Maar het eten is heerlijk en onvoorstelbaar goedkoop. Je eet hier voor 40 bath (ongeveer 1 euro) een heerlijke maaltijd!

Om 16.00 uur stappen we in de trein. Er zitten andere mensen op onze plaats, maar na wat handgebaren (ze spreken weing engels hier) snappen ze het. Dan hebben we nog niet helemaal de juiste stoelen, maar dat is beter, wanr nu zitten we tegenover elkaar en kunnen Saya en ik vooruit rijden.
De rit gaat nog best snel voorbij. Er is genoeg om te zien. Er komen constant mensen voorbij die van alles willen verkopen. En bij de nieuwe stationnetjes stappen er soms weer andere in met weer nieuwe dingen.
Om 21.00 uur komen we in pitsanulok aan, waar we een taxi nemen naar Sukhothai. Ik had van te voren een guesthouse gevonden dicht bij het historical park, maar niks gereserveerd, dus we lieten ons op de bonnefooi er naartoe brengen. En het geluk was wederom aan onze zijde. We kregen 2 hele mooie kamers.

De volgende dag zijn we eerst lekker gaan ontbijten en hebben we fietsen gehuurd (30 bath) en zijn we door het historical park gefietst. Erg mooi weer. Alleen was het in mijn gedachte 22 jaar geleden veel groter haha.
Daarna zijn we ook nog doorgefietst naar Wat si Chum. Hier stond een mega grote budha. Daarna via het historicalpark weer terug om de fietsen werr in te leveren.
Daarna zijn we nog even over een narktje gelioen om wat te gaan eten. De markt was erg leuk om te sien, maar we hebben er niks gegeten. Het stonk er vreselijk naar vis en de varkenskoppen keken je aan xD

Toen maar een taxi naar het busstation genomen, want we hadden ook vandaag weer een lange reis voor de boeg. We gaan met de bus naar Chiang Mai. Wat ook weer 5 uur is.
We hadden gepland datvwe rond 15.00 uur de bus konden nemen, maar die ging vandaag gewoon niet. Dat kan allemaal hier in Thailand. Dus wrrd het 16.00 uur en huer hadden we ook nog geluk mee, want ze dacht eerst dat ze maar 3 plaatsen had.
We hadden toen nog wat tijd over dus lekker wat eten, zodat we met een volle buik de bus in konden.
Om 21.00 uur komen we aan in Chiang Mai. Ook hier hadden we niks gepland (zoals echte backpackers doen), maar we wilden dicht bij de avondmarkt zitten. Hans had een hostel op gezocht, zodat we toch een adres hadden. Deze konden we niet hekemaal gelijk vinden, omdat de taxichauffeur niet innde straat mocht rijden ivm eenrichtings verkeer. Maar we kwamen een andere leuke, goedkope tegen en dit is werkelijk waar maar 15 meter van de nightbazar.

Even de markt over gelopen en wat gedronken en een pizza gegeten bij een tentje waar een geweldige rockband speelde en nu lekker in ons bedje. Morgen voor de eerste keer uitslapen.

Het backpackenbevalt ons tot nu toe erg goed, maar alles verloppt ook soepeltjes. We hebben zelfs al een dag ingehaald, dus 1 dag langer in Chiang Mai of Pai :)

• 20 Juli 2016 - 20:17

Wilma:

Ook de foto's gezien, SUPER!!!

• 21 Juli 2016 - 10:17

Annie:

de foto`s waren weer mooi
    wel leuk om het terug gezien
    groetjes opa en oma xxxxxxxxxxxxxx

• 21 Juli 2016 - 20:06

Corina Van Oosterhout:

Ik heb er nog een stuk bij geschreven. Ik weet niet of jullie hier een melding van krijgen.
    Anders missen jullie een heel stuk haha

• 21 Juli 2016 - 23:50

Annie:

dat zal wel een keer fijn zijn uitslapen
    zo te lezen hebben jullie al veel gezien en lekker een dagje langer in Chiang Mai of pai
    groetjes van ons xxxxx

Verslag uit: Thailand, Damnoen Saduak

Thailand

Ik ga weer proberen om een reisverslag bij te houden, om jullie thuis ook een beetje mee te laten genieten :) We hebben volle dagen en zijn dan 's avonds vaak heel moe, dus ik probeer het vol te houden.

Vrijdag 15 juli zijn we 's middags om 13.05 vertrokken naar Bangkok met een tussenstop in Moskou.
Het was een vermoeiende vliegreis. Normaal vind ik het altijd koud in een vliegtuig, maar nu was het erg warm en hadden we ook veel turbelentie. In Thailand is het 5 uur later, dus we kwamen om 8.30 uur 's ochtends aan in Bangkok en je moet dan gelijk het thaise ritme in om een jetlag te voorkomen, dus een lange dag.
Daarom hadden we besloten om maar meteen een fietstocht van 5 uur door Bangkok te gaan doen. Wat achteraf een zeer goed idee was. Thuis had ik al wat informatie verzameld en iedereen was erg enthousiast over Co van Kessel, een Nederlandse fietsorganisatie. Nou daar hadden ze zeker gelijk in. We hebben heerlijk gefietst door de straten van Bangkok. Dwars door Chinatown en allerlei kleine straatjes waar je normaal niet zou komen. Ook gingen we nog met een longtailboot over de klongs van Thailand. Leuk om te zien hoe die mensen aan het water leven.
Daarna zijn we nog naar een groot warenhuis gegaan en even het Hardrock café in geweest. Toen zijn we toch nog pas om 23.30 uur gaan slapen, dus zaten we gelijk in ons ritme.

De andere morgen gingen we op weg naar Kachanaburi. Eerst even lekker ontbijten bij een tentje in onze straat. Volgens mij waren wij de enige gasten in lange tijd haha. Het werd gerund door een ouder thais echtpaar, die geen woord engels spraken, maar dit maakte het wel leuk en we hebben heerlijk gegeten. Daarna met een taxi naar het bus station gereden. Hans wilde instappen en ging bijna achter het stuur zitten.....even wennen dat het stuur aan de andere kant zit :) Vanuit het bus station zijn we met een minibusje naar Kachanaburi gerden. Toen we daar aankwamen wilden we door naar ons drijvend hotel, maar omdat dat nog 80 km van het centrum lag was het handiger om eerst de bridge over the river Kwai te bezoen, anders moesten we heel die weg werr terug. We vonden een hele lieve taxi chauffeur ( nou ja, hij vond ons :))die ons wel naar ons hotel wilde brengen en dan een tussenstop bij de brug wilde maken. Daar hebben we 3 kwartier rond gelopen, terwijl hij op onze spullen lette. En daarna bracht hij ons naar ons hotel. Hij gaf gelijk zijn kaartje voor als we hem nog nodig hadden.
Met de boot moesten we verder naar ons hotel. Het is niet op een andere manier te bereiken. Wat een prachtige locatie. Midden in de rivier ligt het hotel en er was geen stroom. Alles werd met olielampjes gedaan, erg romantisch en sfeervol.
Toen we aankwamen zijn we gelijk de rivier in gesprongen. Hier kon je aan het eind van het hotel inspringen en dan kon je met de stroom mee drijven en moest je zorgen dat je er op tijd weer uit ging. Na lekker te zijn afgekoeld zijn we lekker gaan douchen en hebben we nog even gechild in onze hangmat, om vervolgens te gaan eten. Daarna nog gezellig bij elkaar gezeten met de sfeer van het olielampje. Ook hebben we toen nog even onze lieve taxi chauffeur gebeld om te vragen of hij ons de andere dag naar de Erawan watervallen wilde brengen en daarna lekker slapen. Ik heb niet veel geslapen door het kabbelende water, maar de rest heeft super geslapen.

De volgende ochtend een heerlijk ontbijtje. En ook kwam er nog een olifant in de rivier om lekker te eten. Daarna hebben we nog een wandeling door het het dorp van de Mon mensen daar gemaakt. Ze wonen acher het hotel. Daar zagen we een schooltje waar op de tafeltjes nog de schriften van de kindjes lagen en ook de schoolboeken konden we bekijken :)
Daarna werden we om 9 uur opgehaald met de boot om weer naar het vaste land te gaan en daar stond onze taxi chauffeur al weer te wachten. We hebben hem toen gelijk gevraagd of hij ons misschien ook nog na de watervallen naar Damnoen Saduak wilden rijden, want dat was sowieso een uitdaging hie we daar zouden komen en dan hadden we gelijk iemand die op onze tassen kon passen bij de watervallen. Zongezegd, zo gedaan. Hij werd onze prive chauffeur voor de hele dag. We kwamen ronf 10.30 uur bij de watervallen aan en daar kon je 7 verdiepingen omhoog. Met tussendoor steeds water om lekker in te zwemmen. De watervallen waren niet bijzonder (misschien zijn we al te veel verwend), masr het was super leuk om er lekker in te zwemmen. Bij de bovenste waterval zagen we ook apen. Eentje had er bijna onze tas leeggeroofd. Ik snap nu waar de uitdrukking brutale aap vandaan komt :)
We hebben hier 4 en een half uur lekker gezwommen. Bij een waterval kon je er ook vanaf glijden. Hier waren bijna alleen maar jonge thaise jongens, die het geweldig vonden als wij er ook vanaf gingen :)
Rond 15.15 uur zijn we weer doorgegaan naar Damnoen Saduak wat nog best een eindje rijden was. Onderweg ging het op eens heel hard stormen en regenen. Onze lieve chauffeur stapte snel uit om de zeilen dicht te doen, want we hadden namelijk een open taxibus. Het was mooi om te zien zo achterin. Maar levens gevaarlijk. Er waaide een paar keer lege tonnen over de weg. Die soms maar net ontweken konden worden. Zo snel als het begonnen was hield het ook weer op. Onze chauffeur bracht ons bij een hotel. We hadden gevraagd om ons dicht bij de floating market te brengen. Maar het was een heel sjiek hotel en we vonden het veel te duur, maar hij was zo lief geweest en we ikden hem niet voor zijn kop stoten, dus treuzelde we een beetje tot hij weg was en hebben toen als ecbte backpackers de rugzakken op gedaan en zijn gaan lopen om iets anders te zoeken. Al heel snel kwamen er mensen aan die ons wilde helpen, maar iets verderop was onze taxi chauffeur gestopt om iets te gaan kopen en hij zag ons staan met onze rugzakken. Huj bleef allemaal kijken, dus we zijn even naar hem toe gelopen om het uit te leggen. Ondertussen was hij al iets anders voor ons aan het regelen, maar dat hoefde al niet meer, want die andere mensen hadden al een busje laten komen om ons weg te brengen naar een hotelletje. Echt super behulpzaam en vriendelijk zijn ze hier. Ook al spreken er heel veel geen woord engels ze proberen alles te doen om te helpen.

De andere morgen zijn we al vroeg naar de drijvende markt gelopen