New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu

New York

Blijf op de hoogte en volg Corina

24 Juli 2014 | Verenigde Staten, New York

18 t/m 23 juli

Hallo allemaal,
Ik ga weer even proberen om een verslag bij te houden van onze vakantie in Amerika. We zijn nu op weg naar The Niagara falls. Dit is een eindje rijden, dus nu even tijd om alles te vertellen over onze fantastische tijd in New York.
De vlucht naar New York toe was heel goed gegaan. We hadden allemaal weer een eigen televisieschermpje, dus hebben we lekker films kunnen kijken. De vlucht was dus ook zo voorbij. Ook kregen we regelmatig eten en drinken, dus voor de inwendige mens werd ook goed gezorgd.
We kwamen ongeveer om 15.30 uur Amerikaanse tijd (dus 21.30 uur Nederlandse tijd) aan in New York. Bij de douane ging alles snel en we hadden ook onze koffers meteen. En gelukkig waren ze er ook deze keer weer allemaal. Op naar de bus en op weg naar ons hotel in de Big Apple! We hadden een mooi hotel naast Central Park en naast het Natutral Historic Museum. Even inchecken en toen nog even op pad om New York alvast even te verkennen. Ook al waren we natuurlijk best moe door de reis en het tijdsverschil. We hebben gelijk maar besloten om een metrokaart te nemen voor al de dagen dat we in New York zijn. En daar zijn we achteraf erg blij om! Echt ideaal die metro en stiekem aan moet je toch heel veel lopen. Dus hup met de metro op weg nar Hudson riverpark. Hier zou een film draaien, maar die konden we niet echt vonden. Onder het lopen langs de rivier zien we het Vrijheidsbeeld al en we lopen richting de ferry waar je gratis mee kan varen naar Staten Island. Je komt dan ook langs het Vrijheidsbeeld. De ferry komt er net aan en we besluiten om er op te gaan. Het is inmiddels al donker en zo hebben we het Vrijheidsbeeld en de skyline van Manhattan meteen in het donker gezien. Ik had al gelezen dat we het beste op het achterdek konden gaan staan en dit bleek een goede tip. Met het wegvaren hadden we gelijk al een prachtig uitzicht op de skyline van Manhattan met al zijn lichtjes. Daarna kwamen we langs het Vrijheidsbeeld en ook deze konden we van heel dichtbij zien, dus meteen al een geslaagde 1e avond! Daarna lekker ons bedje in, want inmiddels was het al bijna ochtend in Nederland en waren we toch wel erg moe.
Na een heerlijke, maar korte nacht (weer vroeg wakker ivm tijdsverschil) gaan we weer op pad. Nu eerst naar de Brooklyn Bridge. Erg mooi, maar het is een beetje bewolkt, dus we besluiten om het sowieso nog een keer te doen als het helder is. We beginnen aan de kant van Brooklyn om zo naar Manhattan te lopen. Zo heb je het mooiste uitzicht met Manhattan op de achtergrond. Erg mooi. De brug is gebouwd met allerlei kabels wat het erg speciaal maakt. Als we de brug over zijn gaan we richting het Financel district om over Wallstreet te lopen. Kyle weet er alles van en kan ons zo wat dingen vertellen. Ook gaan we natuurlijk even naar the bull of Wallstreet. En moeten we er natuurlijk even mee op de foto. Dit wilden meer mensen, maar we weten al snel een plaatsje te bemachtigen. Daarna gaan we naar het Natural Historic museum. Ook hier kwam het weer goed uit dat we wat research van te voren hadden gedaan. Ze vragen namelijk $22,00 entree, maar dit is een” suggested price”. Je mag geven wat je wilt. Niet heel veel mensen weten dit en het scheelt toch heel wat dollartjes. We zijn achteraf ook blij dat we de NewYork pass niet hebben genomen, Met alles wat wij wilden doen en het goed uitzoeken zijn we nu veel goedkoper uit. Maar weer even terug naar waar we waren. Het Natural Historic Museum is het museum waar Night at the Museum opgenomen is. In de hal staan al meteen een immens grote dinosaurus. Het is een erg groot en mooi museum en we herkennen dingen uit de film. Waaronder natuurlijk ook “you are dum dum, give me gum gum! Het laatste gedeelte dat we pakken is het space gedeelte. Het museum gaat dan al bijna sluiten en dat is erg jammer, want Kyle had hier nog wel wat langer rond willen kijken. Je kunt voor dit museum wel een halve dag uittrekken, maar er is zoveel te zien in New York! Als er tijd over is gaan we nog een keer terug, maar al snel zal blijken dat die tijd er niet was. We gaan in Washington nog naar een space museum, dus dat komt helemaal goed. ,s Avonds lopen we nog even over Time Square. Het centrum van New York wat een beetje op Picadilly Circus in Londen lijkt….met allemaal lichtreclames en winkels die tot laat open zijn. Waar onder de M&M store en Disney store. En een hele grote Toy’s R us. We willen gaan eten bij Ellen’s Stardust Diner. Ook hier had ik van te voren over gelezen. Het is een eettent waar het personeel ondertussen zingt. Een beetje jaren 60 stijl. Maar als we daar aan komen staat er een lange rij om de hoek. Ze zeggen dat de wachttijd anderhalf uur is en we besluiten om dan maar bij de Mac te gaan eten en het de volgende dag weer te proberen. De man bij de deur vertelt ons dat het op zondag (de volgende dag) na 8 uur rustiger zal zijn. Na nog gezellig over Time Square te hebben gelopen zoeken we ons bedje weer op.

De volgende ochtend hebben we een Harlem tour geboekt. Dus vroeg op weg naar Harlem. We worden vriendelijke ontvangen en eten hier ons ontbijtje op. We hadden al stokbrood, Philadelphia en eiersalade in de supermarkt gekocht. Ze vinden dit erg grappig en eten smakelijk mee van het heerlijke stokbrood. De tour is alleen met ons viertjes en nog een Japans vrouwtje. We lopen eerst even een stukje door Harlem waar Doris van alles vertelt over de geschiedenis van Harlem. Daarna gaan we naar de kerk om een dienst bij te wonen. Eerst vind ik dit een beetje tegenvallen, want het is geen groot koor met van die gewaden aan, zoals wij kennen van Sister Act. Maar het leuke van dit is dat we nu echt mee maken hoe het hier in de kerk aan toe gaat. We worden ook gelijk welkom geheten. Daarna volgt er een kleine mis waarin ze wel 100x Halleluja en Pray the Lord roepen! Dit is wel echt zoals je het van tv kent. Hier hoef je ook niet stil te zijn in de kerk. Je mag alles wat je voelt er uit gooien. Daarna komen er 3 vrouwtjes gospelmuziek zingen en er wordt enthousiast mee gedaan. Vooral een locale man een stukje voor ons gat helemaal uit zijn dak en zorgt er voor dat wij ook allemaal enthousiast mee doen en klappen! Daarna nog een preek van de pastoor…ook weer met heel veel enthousiasme gebracht. Daarna is het afgelopen en gaat de pastoor achter in de kerk staan om ons allemaal een handje te geven. En hij gaat nog even enthousiast met mij (Corina) op de foto. We lopen nog even door Harlem. Doris wijst ons waar Obama eet als hij in Harlem is en laat ook een restaurant zien waar Obama $30.000 voor een diner heeft betaalt….we besluiten om dit restaurant maar over te slaan. Ook laat ze zien wat soulfood is! Verder krijgen we nog te zien waar Mona Lisa smiles met Julia Roberts opgenomen is. We eindigen bij het bekende Apollo theater. Hier nemen we afscheid van Doris en gaan we nog even opzoek naar de graffiti hal of fame. Dit vinden we ion een klein speeltuintje. Erg mooi gemaakt en er zijn ondertussen 4 jongens bezig een soort filmpje op te nemen. Hier hebben we nog even staan kijken en toen zijn we weer in de metro gestapt, weer onderweg naar de ferry. Het is namelijk een mooie heldere dag en we willen het Vrijheidsbeeld en de skyline van Manhattan natuurlijk ook nog in het licht zien. Hier hebben we weer mooie foto’s gemaakt. Ondertussen had ik Peter, Marielle en Glenn (die hier ook tegelijkertijd met ons in New York zijn) een appje gestuurd of ze zin hadden om vanavond met ons bij Ellen’s Stardust Diner te gaan eten. We komen er om 19.55 uur aan en Marielle komt ons al tegemoet. Ze staan al in de rij. De rij loopt snel door, maar omdat we met 7e zijn moeten we iets langer wachten. Maar we hebben genoeg te vertellen over onze eerste dagen in New York. Als we aan de beurt zijn worden we naar boven gebracht en krijgen we 2 tafeltjes. De kids bij elkaar en wij. Het is een gezellig tentje en er wordt volop gezongen….de ene wat beter dan de andere. Vooral de dames waren goed en een jongen die wel erg hoog kon zingen. Als je hem niet zou zien zou je denken dat het een meisje was. Ze zingen ook de remix van Grease…erg leuk allemaal en je krijgt hier echt het Amerikaanse gevoel. Na het eten nemen we afscheid van de familie Horsten en gaan we allemaal weer naar ons hotelletje. De tijd vliegt hier voorbij!

De volgende dag is weer heel mooi helder, dus we besluiten om meteen naar de Top of the Rocks te gaan. Deze kaartjes hebben we er bij onze reis bij gekregen. Daar aangekomen worden de tassen gecontroleerd en hebben we er weer geen erg in dat we het Wang-mes van Hans bij hebben. Dit mes nemen we altijd mee, om stokbrood te kunnen snijden. We mogen het niet mee naar binnen nemen en kunnen het daar ook niet achter laten om het naderhand weer op te halen. Dit vinden we toch wel erg jammer, want zo zijn we er al een keer een op Schiphol kwijt geraakt. Ik opper om het even bij een winkeltje af te geven en dat lukt gelukkig. Dan gaan we met de lift naar boven naar de 67e verdieping, vanuit hier kunnen we nog 2 verdiepingen hoger. De lift gaat super snel en is al een belevenis op zichzelf. We stappen uit en hebben een prachtig uitzicht op de stad New York. Aan de ene kant zie je hoe groot Central Park is en aan de andere kant zie je het Empire State Building! We pakken ook nog de volgende 2 verdiepingen en maken nog mooie foto’s. Er wordt steeds voorgesteld door allerlei mensen om foto’s van ons 4e te maken, dus ook die hebben we weer 
Daarna op weg naar Greenwich village. We hadden gehoord dat dit een soort Montmartre was, maar dit zagen wij er niet helemaal in of we zaten niet goed. Daarna door gelopen naar Soho, waar heel veel shops zijn! Nog even voor Vans en Uggs gekeken, maar echt goedkoper vinden we het hier niet. Overal komt nog tax bij en dan is de uitverkoop bij ons nog goedkoper. Als ik nog goedkopere Uggs kan vinden neem ik ze mee.
Daarna zijn we onze fietsen op gaan halen vlakbij Central Park. We hadden ze gereserveerd voor 4 uur. Dit hadden we al in Nederland gereserveerd, wat weer een goede zet bleek, want we waren nu 10 euro voor 4 uur per fiets kwijt en als we het in New York hadden gedaan waren we $30,00 per 4 uur per fiets kwijt geweest! We beginnen in Central Park. Het is ideaal om hier een fiets te hebben, want het is te groot om het helemaal te voet te doen. We zijn een heel rondje gefietst en eten en drinken ondertussen wat bij een gezellig veldje waar ze aan het honkballen zijn. Daarna fietsen we naar Highline park. Dit is een park op een spoorweg boven de grond gebouwd. Het idee is erg leuk, maar valt een beetje tegen omdat ze overal er omheen met bouwen bezig zijn. Daarna midden door de stad terug gefietst. Je kunt wel merken dat ze hier nog niet zo aan fietsers gewend zijn. Ze hebben nog niet zo goed door dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang hebben, dus ook fietsers. Of het moet hier in Amerika anders zijn. Maar wel erg leuk om te doen. Zo tussen al de Yellow cabs en wolkenkrabbers.
Daarna gaan we op weg naar het Yankee stadion in de Bronx. Hier begin om 7.05 PM een baseball wedstrijd. De NY Yankees tegen de Texas Rangers. We hadden van te voren kaarten besteld in Nederland. We willen dit heel graag mee maken tussen de Amerikanen. We zijn er al op tijd en mogen eerst nog in het Stadion rond kijken. Wat een groot gebouw!We kijken onze ogen uit. We bestellen ondertussen een lekkere Hot Dog en drinken en gaan er mee naar onze plaatsen. We zitten er g hoog in het stadion, dus we hadden verrekijkers mee genomen. Dit bleek achteraf niet nodig, want we konden het super goed zien. Aangekomen op onze plaatsen begon een man het volkslied te zingen….wat een stem! Daarna begint de wedstrijd. Ondertussen komen er steeds mannetjes voorbij met drinken en andere dingen (net als in de film) en zijn de Amerikanen erg enthousiast. Zeker als de Yankees een homerun slaan. Ondertussen moeten Saya en ik even naar de wc. Daar aangekomen staat er een hele rij bij de dames. Dus Saya en ik op zoek naar de heren. Hier kunnen we zo doorlopen. Er staat een man bij de deur en die staat ons heel verbaast aan te kijken. Om naar de gewone wc’s te komen moeten we de hele wc door, dus we worden door iedereen heel verbaasd aangekeken. Je had die gezichten moeten zien….ik kan het niet beschrijven. Wij plassen….Saya zegt we gaan er tegelijkertijd uit…die durfde niet alleen haha. Stappen de wc uit. Weer een man waarvan zijn onderkaak bijna op de grond hangt haha. Dus ik zeg dat het te druk was bij de dames. Hij blijft me aan kijken of hij stront over de muren ziet lopen haha. Dit zijn ze in Amerika niet gewend. Terwijl het in Nederland toch regelmatig gebeurd! We kijken de wedstrijd niet helemaal om de grote drukte in de metro voor te zijn. Dit verloopt allemaal soepel. We stappen nog even bij Times Square uit en zien nog net het einde van de film in Bryant park. Hier zitten ze gezellig met z’n allen op kleedjes naar een film te kijken. Dan is de dag weer voorbij!

Vandaag onze laatste dag in New York. Weer een mooie heldere dag, dus we beginnen onze dag bij The Brooklyn Bridge om nog even foto’s met een mooie blauwe lucht te maken. Hier aangekomen zeggen ze dat we goed moeten kijken, want er staat een witte vlag op de brug en dit gebeurt nooit! En inderdaad we zien een witte vlag wapperen ipv de Amerikaanse. Verder op staan op de weg onder de brug tientallen politiewagens en staan er politiemannen op de brug vast gemaakt om de vlag weer te veranderen. Een hele happening en het mag wat kosten. De halve New Yorkse politiemacht was uitgerukt en er stonden ook nog wat mannen van de FBI in hun mooie pakken. We kregen iedere ochtend een krant voor onze hotelkamer en daar hebben we even gekeken wat er nu precies aan de hand was. Er stond in dat het geen terroristische daad was en dat de FBI er niet om kon lachen. Wij denken dat het misschien wel iets te maken heeft met de vliegramp van de MH17. Na de Brooklyn Bridge zijn we naar Chinatown en Little India gegaan. Gezellige straatjes met leuke souvenirwinkeltjes. Hier hebben de kids ook hun souvenirs gekocht. Daarna naar Central station om dit even van binnen te zien. Weer herkenbaar van de film. Wat een mooi gebouw. Toen via een Japans winkeltje (dit had Kyle op internet ontdekt) en hier heeft hij een Japans/Engelse strip gekocht, naar de Public Library. Tussendoor nog even gechilld in Bryant’s park. The Public Library is een heel mooi gebouw, jammer dat ze er geen boeken hebben. Daarna op weg naar het Empire state Buiding om die van dichtbij te bekijken. Ondertussen komen we voorbij een sexmuseum, waar Hans natuurlijk even wilde kijken. Ook komen we voorbij het bijzondere platte gebouw, de Flatiron Building. En dan zijn we bij het Empire state Building. Van dichtbij niet zo mooi als van ver af, omdat als je er onder staat je het puntje niet kunt zien, dus toch maar iets verder weg gaan staan  Daarna op weg naar het 9/11 memorial en museum. Erg indrukwekkend de 2 gaten waar de 2 torens gestaan hebben en al de namen er omheen van de slachtoffers met witte bloemen bij de namen die jarig geweest zouden zijn. Het museum is pas geopend en je kan op dinsdag vanaf 5.00 PM gratis als je het 2 weken van te voren boekt en er snel bij bent. Ook dit was bij ons gelukt, dus ook hier hadden we weer geluk bij. We hadden gratis kaartjes en we konden zo doorlopen. Thuis hadden we al een appje gedownload en die leidde ons door het museum in met commentaar. Het museum is onder de twin towers van toen. Hier zie je nog resten van hoe het was en hoor je verhalen hoe het gebeurd is. Bij ons was er ook een vrouw die nu in het museum werkte en met de ramp in de tweede toren zat op de 16e verdieping. Zij vertelde ook dat er heel veel slachtoffers gevallen zijn doordat er mensen naar beneden sprongen, omdat ze geen andere uitweg zagen. Verder hingen er al de foto’s van de slachtoffers. En waren er brieven van slachtoffers gevonden die afscheid namen. Erg triest allemaal. Naast het 9/11 memorial staat het nieuwe World trade centre. Een heel mooi en hoog gebouw!
Daarna nog op weg naar The Apple store. Een glazen gebouw dat met een grote Apple erop. Je gaat met een lift of roltrap naar beneden en daar kan je je hart ophalen aan alles van Apple.
Nog even een mega pizza van 18 inch met zijn 4e opgegeten en toen was de laatste dag in NY weer voorbij.
Vandaag de hele dag gereden naar The Niagara falls. Onderweg langs mooie dorpjes gekomen met allerlei “spookhuizen”. En nu zitten we in Canada in een heel mooi hotel en hebben we al lekker gezwommen. Morgen gaan we de falls bekijken.
Vandaag om 10.00 AM (16.00 uur) ook nog even 2 minuten stil geweest voor al de slachtoffers van de MH17! We hebben al wel wat beelden op Facebook gezien. Zo nog even op Nu.nl kijken en dan lekker slapen.

• 24 Juli 2014 - 10:00

Annie Nuijten:

Wat een groet verslag knap gedaan Corina
    zo te lezen hebben jullie al heel wat moois gezien
    En toch maar bij Mac gaan eten ha haha
    jullie zijn wel goed voorbereid van huis weg gegaan
    de fietsen ook al van te voren gehuurd
    geniet er maar lekker van
    groetjes opa en oma

• 24 Juli 2014 - 14:37

Wilma:

Wauw nu al een prachtreis, straks komt ons moeder eten en zal ik haar het verslag mee geven.
    Blijf zo heerlijk genieten ,Halleluja en Pray the Lord, kusjes