Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu

Penang

Blijf op de hoogte en volg Corina

27 Juli 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vanmorgen vroeg vertrokken naar Penang. Na een heerlijk ontbijtje (dat is tot nu toe het beste geweest hier in het Heritage hotel in Cameron highland) zijn we weer in de bus geklommen om verder te reizen. Als het goed is komt er nu iets meer rust in de reis, want we gaan nu nog naar 2 eilanden. Namelijk Penang en Langkawi. Nu is hier ook nog van alles te zien en willen we ook nog gaan duiken, dus of er wat van die rust gaat komen weet ik niet ;-)
Het was vandaag weer een lange reis dag, dus daarom zijn we als tussenstop naar het orang oetan eiland gegaan. Ik had hier niet zoveel van verwacht en dat klopte ook wel. De orang oetans worden hier verzorgd omdat ze zelf niet hun kinderen kunnen opvoeden in de wildernis. Als ze baby zijn worden ze in een speciale kamer verzorgd tot ze anderhalf jaar zijn en dan gaan ze naar de kindergarten. Met 4 krijgen ze nog meer vrijheid en als ze oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen gaan ze weer naar een ander eiland waar geen mensen komen en als ze dat goed doen gaan ze naar de jungle in Borneo. Wij liepen op het eiland in een kooi en de apen liepen eigenlijk vrij rond :-). Daarna heerlijk geluncht en toen moesten we nog 2 uur rijden om bij Penang te komen. Om hier te komen moesten we over een 7 km lange brug over de zee.
Toen we aan kwamen vlogen de kids natuurlijk gelijk het zwembad en de zee in, maar we mogen hier niet in de zee zwemmen i.v.m met de kwallen die heel veel schade aan kunnen richtten. Dus hebben we de kids maar weer snel uit de zee geplukt. Iets verder op zit wel een strand waar je in de zee kunt zwemmen, dus dat gaan we morgenmiddag maar eens proberen. Morgenvroeg gaan we eerst een excursie maken door George Town om daar al de highlights te gaan spotten. Dus weer vroeg uit bed.
Ik loop weer een paar dagen achter, dus ik zal proberen om alles over Penang te vertellen, want we zitten ondertussen alweer in Langkawi (onze laatste bestemming). Ik ben nu lekker aan het zwembad aan het typen, dus dat moet goed komen.
De eerste dag in Penang hebben we ’s ochtends een citytour gedaan. We begonnen bij de tempel van de liggende boeddha. Hier waren twee tempels tegen over elkaar. Bij de ene was de liggende boedddha (erg groot). En hier hadden ze ook al de boeddha’s van al de dagen. Je bent de boedddha van de dag waarop je geboren bent. En dan heb je nog de boeddha’s van de Chinese horoscoop. Dan ligt het eraan in welk jaar je geboren bent. Daar tegenover hadden ze nog een tempel en daar kan je jezelf in laten wijden door de monniken. Saya heeft dit laten doen en nog wat andere kids en volwassenen. Eerst was er veel gezang en werd er water over ze heen gesprenkeld (met een takje). En toen kregen ze een bandje om en dit moet er vanzelf afslijten. Dus nu moet het helemaal goed gaan komen met haar ;-). Daarna gingen we naar een batikwinkeltje. Hier werd even snel uitgelegd hoe het gemaakt werd en daarna moest je snel de shop in, want er moest natuurlijk verkocht worden. Ze liet een doek zien die je op verschillende manieren kon dragen en gebruikte Saya als model. Dit was een goede actie, want nu moest hij natuurlijk gekocht worden. Het stond haar ook wel erg goed. Het is een mooie kleur blauw (dat vrouwtje had gelijk de mooiste kleur bij Saya gezocht) met een batik patroon erop. Hij is ideaal om als strandjurkje over je bikini te dragen. Ze kan hem ook als rok aan en op andere manieren. En natuurlijk kan ik hem ook nog aan ;-).
Daarna een snelle stop bij een Engels fort en toen door naar een Chinees paaldorpje (TanjungCity Marina). Dit was erg leuk om te zien. Het was een klein dorpje en al de huizen stonden op palen. Dit was zodat ze geen belasting hoefden te betalen. Het is hier in Maleisië heel bijzonder hoe armoede en rijkdom door elkaar leeft. Daarna konden we nog even shoppen in Little India en toen met de bus weer terug. We hebben ons daarna met een taxi bij Ferringhi Beach af laten zetten, omdat we bij ons hotel niet in de zee konden zwemmen i.v.m. de kwallen die er zitten. Hier hebben we heerlijk gezwommen en Hans en Bas hebben zich prima vermaakt op het terras. Hier werkte een bijzonder vriendelijke man en had heerlijke ijstaart. ’s Avonds hebben we gegeten in de foodcourt tegenover ons hotel. We wilden eerst bij streat quais gaan eten, want daar hadden we positieve dingen over gehoord, maar precies toen we weg wilden gaan begon het keihard te regen en te stormen. Achteraf duurde dit maar 20 minuten, maar dat wisten we natuurlijk niet van te voren. Bij de foodcourt kan je langs allerlei eettentjes lopen en daar iets bestellen en dan werd het naar je tafel gebracht.
De tweede dag in Penang zijn we met Ronald, Marijke, Amber en Reinier en Leonie met een taxi het eiland over gegaan. We konden zelf zeggen wat we wilden zien en het kostte 30 ringit per uur. Onze taxi chauffeur kon erg leuk vertellen en ging overal mee naartoe, dus hadden we ook nog eens en goede gids. We zijn begonnen met de Kek Lok Si Tempel. Dit was een erg grote en mooie tempel. Je had er een grote witte toren met 7 verdiepingen waar je in kon (je kon maar tot de 6e verdieping). Vanuit hier had je een schitterend uitzicht over de tempel en de rest van de omgeving. Daarna kon je ook nog met een treintje naar een hele grote budha. Na deze tempel gingen we op weg naar de slangentempel. Hier had ik wel wat meer van verwacht. Ik had het Indiana Jones beeld in mijn gedachten. In een grot lopen en uitkijken voor de slangen, maar de werkelijk was anders. De slangen zijn hier bedwemmeld door de wierook. Het was allemaal erg commercieel, want je kon ook een python vast houden, maar dan mocht je zelf geen foto’s maken en kostte het 30 ringit. Daarna naar een vissersdorpje (Teluk Bahang). Hier had je een betonnen pier en een houten pier. De vissers die via de betonnen pier verkochten, dan was het voor de regering en op de houten pier konden ze zelf weten hoe duur ze hun vis verkochten. We zijn over de houten pier gelopen en hebben de vissersbootjes van dichtbij bekeken en eentje mochten we zelfs op. Hier hebben we nog even een Titanic scene nagedaan xd. Daarna zijn we weer afgezet op Ferringhi Beach. Even heerlijk afgekoeld in het water. Even later gingen de kinderen nog even het water in en toen kwam Amber gillend het water uit. Het bleek dat ze gestoken was door een paar kwallen. Erg zielig. Ze had vuurrode plekken met een soort blaren over haar lijf. Een man riep dat we naar hem toe moesten komen, maar toen kwamen er ook al strandwachten aangesneld. Ze hadden heel veel flesjes met azijn bij en die werden over de plekken gegooid. Het was gelukkig niet van de giftige kwal, dus het moest na een uurtje minder worden en ze mocht er de eerste 3 uur geen water over heen doen. Gelukkig zag je het na een paar uurtjes minder worden, maar niemand ging natuurlijk nog de zee in. De andere (fam Bas en Jan) zaten 200 meter verderop bij een gezellige strandtent en daar zijn wij toen naartoe verhuisd. Daar hebben we nog lekker gezeten en Amber en Saya hebben zelfs nog paard gereden. Dus gelukkig ging het weer goed met Amber. Eerst ging Amber. Die man keek even hoe het ging en omdat ze kon paardrijden mocht ze zelf over het strand heen en weer draven en galopperen. Dus toen Saya dat zag had ze er ook wel zin in, alleen had ze alleen een jurkje bij, dus heeft ze even een broek van Kyle aangetrokken. De paarden waren oude renpaarden. Nou dat hebben we gezien. Wow wat ging ze hard. En wat was het een perfecte timing. Ze racete over het strand met ze ondergaande zon op de achtergrond. Wat een prachtplaatje. Ze ging keihard in rengalop en ik had het idee dat het paard (Golden) het ook heerlijk vond dat hij even los kon gaan.
Ik zit hier nu bij de bar aan het strand te typen met een heerlijke Pina Colada. Dit is pas vakantie!! Het is nu Happy hour xd.
Daarna hebben we heerlijk met z’n allen bij de strandtent Bora Bora gegeten. Heerlijk op het strand met leuke muziek en mooie verlichting. Daarna nog even over de nachtmarkt gewandeld. We kregen nog allemaal oorbellen van Leonie en toen weer met de bus terug.
Daarna koffers weer gepakt (Kyle en Hans gingen nog even langs de foodcourt, want Kyle had nog honger) en lekker naar bed, want de koffers moesten om 7.00 uur klaar staan en om 7.30 uur moesten we weer weg met de bus om daarna op de boot naar Langkawi te gaan.

• 27 Juli 2012 - 20:48

Wilma:

Geweldig ,en ik kan ons moeder weer blij maken .kusjes

• 28 Juli 2012 - 08:15

Gonnie:

Wat jammer dat het zo snel gaat he, dat jullie nog maar mogen genieten de laatste dagen en dan weer blij thuis komen, want hier schijnt sinds kort ook de zon

• 28 Juli 2012 - 10:12

Opa En Oma:

Hoi luitjes
    Ik zie Saya al met haar batikdoerk .
    Ja hoor ik weet zeker dat Saya dat heel mooi zal staan
    Daar is zei wel een heel mooi model voor
    En ik begrijp haar wel dat er een gekocht moest worden.
    En dan nog paardrijden ook .helemaal top
    fijn dat het met Amber weer goed gaat
    groetjes op en oma xxxxxxxx