Taman Negara (3) - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu Taman Negara (3) - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Corina Oosterhout - WaarBenJij.nu

Taman Negara (3)

Door: HansCorinaKyleSaya

Blijf op de hoogte en volg Corina

21 Juli 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Weer vroeg uit de veren om op tijd met een bootje de rivier over te steken. Aangekomen in het regenwoud dat zo’n 150 miljoen jaar oud is (het oudste regenwoud ter wereld) zijn we wandelend de jungle ingegaan. Het eerste stuk was voorzien van een aangelegd looppad en was onder andere door de apen in de bomen indrukwekkend om te zien. Onze gids (Jackie) heeft ons veel van de Jungle laten zien. Kyle had zijn vinger aan een stuk bamboe gesneden en daar voor maakte Jackie een ontsmettend en stollend middeltje door een aantal bladeren van een bepaalde boom met wat water te mengen en deze hard tegen elkaar te wrijven. Het witte schuim veroorzaakte wat prikkende pijn maar verzachte al zeer snel. Ook liet hij een aardappel zien die je niet zo op moest eten omdat er een laagje overheen zat waar je duizelig van werd. Ook sneed hij een stuk schors uit een boomstam en daar werd Rood beer (Amerikaans) van gemaakt. Het had een heel apart geurtje. Ook was er een plant die ongedierte afstootte. Als de jagers Kyle en wat andere jongens hadden trouwens ook nog een blaaspijp met pijltjes gekocht bij de Orang Asli stam) de jungle in gingen stopte ze dat in hun broekzak. Verder was er een plant die water afstond en van de lianen kwam ook water, hierbij moest je wel kijken of het jeukte op de huis, want dan was het niet goed. Dus je kan goed overleven in de jungle als je alles weet. Na een tijd lopen kwamen we aan bij 50 meter hoge loopbrug. Het was erg spectaculair om op deze hoogte over een met touwen aan bomen geknoopte brug te lopen.
Na dit avontuur hebben we Bukit Teresik beklommen. Dit is een berg met de top op 344 meter hoog. Dit klinkt niet hoog, maar om door de jungle een berg van die hoogte te beklimmen was toch een pittige tocht. Het was doordat het behoorlijk modderig was op sommige stukken nodig elkaar te helpen. Overal kon je lianen zien en we hebben uiteraard ook even gekeken of we als Jane of Tarzan door het leven kunnen. In de Jungle word je gewaarschuwd voor bloedzuigers. Een persoon uit de groep was genomen door een bloedzuiger. Er wie denk je dat de geluksvogel was ? Corina natuurlijk. Het was een klein wondje en Corina heeft het gelukkig overleefd ;-) Na deze indrukwekkende tocht hebben de kids nog even een duik genomen in het zwembad.
‘s Avonds zijn we met Asrie, de gids van de dag ervoor, waarvan Saya nog voor de Jungle tocht zijn eigen armbandje heeft mogen kopen , naar een heerlijke picknick plek gegaan. Dat armbandje had hij gisteren meegenomen bij de Orang Asli stam en er die wilde Saya al kopen van hun, maar ze waren op. Iedereen had wat te eten en te drinken meegenomen en begeleid door het gitaarspel van Asrie, Amber en een vriend van Asrie hebben we heerlijk gezongen. Na deze fantastische dag en avond zijn we lekker in ons bedje gekropen.

Vandaag zijn we weer met de boot (met 4 personen in zo’n lage boot) op pad gegaan. Dit keer om naar een mooie zwemplaats te gaan.
Het was een tochtje van ongeveer 3 kwartier over de rivier met zijn mooie uitzicht. Soms zie je hele dikke bomen over het water hangen en het is ongelooflijk hoe die wortels (die trouwens ook gigantisch zijn) dit kunnen houden. De zon scheen mooi over het water en dit gaf een prachtig gezicht. De stuurmannen moesten goed kijken waar ze voeren , want het was niet overal even diep, door de vele rotsen die er in het water lagen. Soms hoorde je ze onder de boot schuren. We kwamen aan bij een klein strandje en dachten: is dit het?
Maar toen moesten we nog ongeveer een kwartiertje lopen. Het leek wel of we weer een tocht door de jungle aan het maken waren. We moesten over grote wortels en boomstammen klimmen en naast ons in de diepte zag je de rivier, waar de zon weer mooi op scheen. Dit gaf schitterende kleuren, dus ook weer een mooi tochtje. En toen kwamen we aan bij een lage waterval met allemaal rotsen. Erg mooi. Maar omdat je hier moeilijk het water in kon moesten we een klein stukje terug waar ze een strandje hadden waar we lekker het water in konden om te zwemmen. Het water was hier gelijk diep en heerlijk fris. Er was natuurlijk wel veel stroming, maar dat maakte het juist leuk. We zijn naar de waterval gezwommen en hier op de rotsen geklommen om er weer af te kunnen duiken. Daarna nog even relaxen in het zonnetje. Het was een heerlijke ochtend. Rond een uur of half 1 weer terug met de boot en toen gaan eten bij de rivier. Er waren maar 2 eettentjes open (ze hadden ons gewaarschuwd dat er niks open zou zijn) i.v.m. Ramadan. Weer heerlijk en goedkoop (het blijft een lachertje) gegeten en weer terug naar ons resort. Sommige douchen en relaxen en andere nog even het zwembad in. Vanavond nog even lekker gaan eten (waarschijnlijk weer bij de rivier op een van de drijvende restaurantjes) en dan nog een potje Weerwolven van Wakkerdam met Leonie en de kids doen en dan op tijd naar bed, want morgen moeten we vroeg op en hebben we een lange busreis naar Cameron Highlands.

• 21 Juli 2012 - 09:47

Rien:

Dit soort vakanties zijn echt super. Jungle tochten, zwemmen en lekker eten. Dan neem je de bloedzuiverend toch voor lief. Nog veel plezier in de jungle.

• 21 Juli 2012 - 18:50

In het bovenstaande verslag bedoel ik dus bloedzuigers. De IPAD maakt soms zijn eigen woorden.

• 22 Juli 2012 - 10:12

Opa En Oma:

Hoi lieverds
    Alweer zo een prachtigge dag
    Heeft Kyle toch gee pijn meer van zijn vinger En Corina die bloedzuiger ik hoop dat je er geen last van heb
    Het was eer een mooi verslag om te lezen
    groetjes opa en oma
    Komende week is het hier ook prachtig weer,gaan we een dageje naar zee